Øvelser springerknæ

Springerknæ øvelser – Konkrete øvelser til dit knæ

Hvis du har oplevet smerter og ubehag i dit knæ på grund af springerknæ, så er du kommet til det rette sted. I denne artikel vil vi give dig en række konkrete øvelser, som både kan forebygge og behandle springerknæ. Læs videre for at lære mere om denne hyppige skade og få redskaberne til at komme godt på vej mod bedring.
Indhold
91% af vores klienter

.. får det bedre allerede efter deres første behandling

Hvad er springerknæ?

Springerknæ er en overbelastningsskade i knæet/ knæskallen, der primært rammer idrætsudøvere. Det kendetegnes ved smerte og ømhed på forsiden af knæet, især under belastning som løb eller hop. Behandlingen af springerknæ inkluderer ofte genoptræning med fokus på styrketræning af de omkringliggende muskler samt specifikke øvelser såsom benpres og eksplosive spring for at genopbygge styrken og stabiliteten i knæet. Disse øvelser kan være effektive til at reducere smerterne og forebygge yderligere skader.

Årsager og symptomer til springerknæ

Overbelastning af knæet, dårlig træningsteknik og hyppige hop og landinger er nogle af årsagerne til springerknæ. Dette kan resultere i smerter og hævelse omkring kneskålen samt svaghed i musklerne omkring knæet. For at behandle springerknæ anbefales det at udføre genoptræningsøvelser. Nedenfor finder du konkrete øvelser som du kan udføre for at forebygge et springerknæ. Længere nede i artiklen finder du øvelser der er relevante hvis du allerede oplever et springerknæ.

Springerknæ - Øvelser til behandling og forebyggelse

Øvelser til forebyggelse af springerknæ

1. Squats.

Stil dig med ca. skulderbrede ben og bøj dig ned som skulle du sætte dig. Gør det langsomt ned på ca. 3 sek. og rejs dig op. Kan eventuelt udføres med en stol bag dig som du sætter dig ned på. Når du kan udføre denne øvelse med 10 gentagelser 3 gang avancerer du til øvelse 2.

2. Bulgarian split squat

Denne øvelser er en skalering af øvelse 1 og kræver mere styrke. Stil dig i eks. en dørkarm med en stol bag dig. Placer fodryggen af det ene ben på stolen. Buk nu det forreste ben samtidig med du presser knæet ud således det ikke falder ind over knæet. Udføres med 10 gentagelser 3 gange. Når dette er ok kan øvelser udføres med vægt i hånden eller skulderen. En mere isoleret øvelser du kan lave hvis du er i et fitnesscenter er leg extension.

3. Balancetræning

Balancetræning er afgørende for at styrke knæet og forebygge springerknæ. Øvelser som enbensstand og balancepude-træning kan hjælpe med at genoprette stabiliteten i knæet og øge muskelkontrol. Ved at udføre regelmæssig balancetræning kan du reducere risikoen for gentagende skader på dit springerknæ.


Øvelser til behandling af springerknæ

1. Ekscentriske øvelser

Ekscentriske øvelser er effektive til behandling af springerknæ. Start med at stå på en trappe eller lignende, hvorefter du langsomt sænker dig ned i et knæbøjs og skubber dig op igen.

2. Strækøvelser

kan hjælpe med at lindre smerterne ved springerknæ. Prøv at strække dine lægge- og baglårsmuskler regelmæssigt for at øge fleksibiliteten i dit knæ og reducere belastningen på det berørte område.

3. Styrketræning af benmuskler

For at styrke dine benmuskler og lindre symptomerne på springerknæ, kan du udføre øvelser som squats og lunges. Disse øvelser træner musklerne i benene effektivt og bidrager til at stabilisere knæet. Fokuser på korrekt teknik og start med et let/moderat belastningsniveau for at undgå overanstrengelse af knæet.

 Kenesiotape Springerknæ

Oplever du allerede nu springerknæ og ønsker en lindring af smerten uden dog at løse den med dette. Ja så er kensiotape en mulighed. Du kan læse mere om hvad kinesiotape kan og hvordan du bruger det her: Kinesiotape springerknæ – Sådan gør du


Book en behandling af springerknæ i dag

Det er vigtigt at søge behandling, hvis du oplever vedvarende smerte og hævelse i dit knæ. Fordele ved at booke en professionel behandling inkluderer skræddersyede øvelser, der målretter specifikt mod springerknæ samt vejledning og gode råd om korrekt teknik og intensitet. En professionel massagebehandler vil også kunne identificere eventuelle underliggende årsager til dine knæproblemer og hjælpe med at forebygge fremtidige skader således du kan holde dig smertefri af knæsmerter.

Hos Zency er vi uddannede behandlere der dagligt behandler springerknæ. Vores erfaring herindenfor er stor og vi kan derfor hjælpe dig af med dit springerknæ. Book en behandling i dag og bliv fri for dit springerknæ.

Fremragende
5.0
Baseret på 627 anmeldelser
Anders L.
Anders L.
Jeg har været til massage hos Sophie for nylig. Hun er god til at trykke de rigtige steder og god til at forklare, hvad hun gør. Hun giver mig altid en øvelse med hjem. Denne her er en kortvarig, som jeg nu skal se, om den virker 😊.
Christian C.
Christian C.
En god oplevelse, hvor mine “skavanker” blev vendt, med god snak om evt. øvelser samt, hvad man evt kunne gå til Yoga/pilates etc., derefter massage behandling på “skavankerne, samt kroppen, en god oplevelse med en god forklarende behandler, kommer igen.
Bjørn B.
Bjørn B.
Super god behandling. Kan varmt anbefale Søren. Han er behagelig og Professionel.Yderst kompetent.
js_loader

Gå på udkig i vores indholdsunivers

Bakers cyste

Baker Cyste

Slidgigt i knæ

Slidgigt i knæ

Mød din anatomi nørd

Her på siden kan vil du kunne navigere videre ind på den problematik som er relevant for dig.

Atiklen er skrevet og udarbejdet af Fysiurgisk uddannet massør Morten Wolter Andersen.

Gennem uddannelse indenfor idræt og Fysiurgisk massage er Morten uddannet og lægeeksamineret i kroppens anatomi. Herigennem har han derfor tilegnet sig en bred og dybdegående viden omkring hvordan kroppen fungerer, hvorfor de enkelte problematikker opstår samt hvordan du behandler disse.

Erfaringen tæller mere end 15 år inden for træning og behandling af skader og han elsker at nørde kroppen.

I artiklerne har vi inddraget diverse eksperter indenfor hver deres område som eks. søvn og fordøjelse.

Vi håber du vil læse med her på siden og har du ris/ros eller en problematik du ønsker vi tager op, så er du meget velkommen til at kontakte mig på Morten@zency.dk. eller på telefon 70605900. Hvis du ønsker at blive kontaktet kan du også gøre dette.

Vi håber meget denne guide har været til hjælp og at du har kunne løse dine udfordringer omkring ondt i ryggen. Vi ved nemlig om nogen, hvor generende og drænende det potentielt kan være. Skulle du mod forventing alligevel ikke kunne løse dette, så er du velkommen hos en af vores dygtige og uddannede massører. Du finder en massage ekspert og booker en ekspert på en af vores mange lokationer.

Du kan læse meget mere om Zency lige her.

Rigtig god læselyst.

Picture of Morten Wolter Andersen
Morten Wolter Andersen

Anatomi nørd og behandler