Iskiassmerter

Iskiassmerter? Slip effektivt for smerterne allerede i dag

Har du iskiassmerter (smerter i ryggen, benet og læggen)? Jeg guider dig igennem hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med smerterne, og hvordan du bedst behandler dem.
Indhold
91% af vores klienter

.. får det bedre allerede efter deres første behandling

Hvad er iskiassmerter? 

Iskiassmerter opstår, når iskiasnerven – kroppens længste og tykkeste nerve, som løber fra lænden og ned igennem benet – bliver irriteret eller komprimeret.

Irritationen kan fremkalde en smerte, der føles som stød eller brænden, og som kan strække sig fra lænden ned langs bagsiden af benet. Smerternes intensitet og karakter kan variere betydeligt, og det er vigtigt at forstå årsagen til smerterne for bedst muligt at kunne adressere problemet med den mest hensigtsmæssige benahdling. 

Læs også: Tips til at undgå iskiassmerter som gravid

Iskiassmerter
Eksempel på iskiassnerven, som kan føles brændende eller stikkende

👀 Obs: Vores behandlere hos Zency er certificerede, og har erfaring med at behandle iskiassmerter. 

Symptomer

Iskias symptomer varierer naturligvis fra person til person, men de mest almindelige symptomer inkluderer:

1. Smerter i lænden: Iskias kan forårsage intens smerte i lænden, som kan stråle ned i benet. Smerten kan være skarp, brændende eller øm.

2. Muskelsvaghed: Iskias kan også forårsage muskelsvaghed i benet, hvilket kan gøre det svært at gå eller udføre daglige aktiviteter.

3. Følelsesløshed og prikken: Nogle mennesker oplever også følelsesløshed eller prikken i benet eller foden på grund af iskias.

4. Svært ved at sidde eller stå: Iskias kan gøre det ubehageligt at sidde eller stå i længere perioder, da det kan forværre smerten.

 

Årsager til dine iskiassmerter

Der er forskellige årsager til iskiassmerter. En af de mest almindelige årsager er mekaniske problemer i muskler og led, hvilket også kaldes problemer i det muskuloskeletale system. Dette kan omfatte direkte klemning af iskiasnerven eller indsnævringer i de områder, hvor iskiasnerven passerer.

Årsager til indsnævringer omkring iskiasnerven kan være:

  • Låste lændehvirvler
  • Diskusprolaps
  • Spinal stenose
  • Slidgigt
  • Spondylolistese
  • Spændt bindevæv eller fascier
  • Knæproblemer (caput fibula)
  • Skævhed af bækkenet

 

Andre årsager til smerterne

Foruden mekaniske forklaringer på iskiassmerterne, findes der også andre ting, som kan medføre iskiassmerter: 

1) Problemer i fordøjelsessystemet og blodcirkulationen

Organerne i fordøjelsessystemet og blodkarrene, der er ansvarlige for blodcirkulationen, kan også spille en rolle i iskias smerter.

Dårlig blodcirkulation kan føre til iskias problemer, og symptomerne kan forværres ved inaktivitet mens det kan forbedres ved fysisk aktivitet, når blodet cirkulerer bedre. Derfor er det også vigtigt, at du er opmærksom på din sovestilling ift. iskiasnerven, da sovestillingen ofte har indflydelse på din blodcirkulation.  

Det kan være nødvendigt at behandle karforsyningen for at forbedre deres funktion og blodcirkulation.

2) Kranio-sacral systemet

Skader eller traumer på korsbenet eller hovedet kan påvirke funktionaliteten af det kranio-sacrale system og irritere iskiasnerven.

3) Piriformis syndrom

Piriformis syndrom er en hyppig årsag til iskias smerter. Det opstår, når piriformis musklen, der ligger dybt i baldeområdet, bliver overbelastet og spændt, hvilket kan medføre afklemning af iskiasnerven. Symptomer på piriformis syndrom inkluderer smerter i balle, hofte og lænderegionen, strålende smerter ned på bagsiden af låret og føleforstyrrelser i dette område.

Det er vigtigt at identificere den specifikke årsag til iskiassmerter for at kunne vælge den mest effektive behandling. Diagnostisk billeddannelse som MRI kan bruges til nøjagtigt at bestemme årsagen til smerten, hvilket typisk gør det nemmere for en behandler at behandle smerten. 

Hver femte dansker oplever iskiassmerter i løbet af deres liv.

Hvornår bør du tilse en læge?

I visse situationer bør du søge lægehjælp, hvis du oplever smerter i din iskias nerve – det kan være et tegn på en underliggende tilstand, der kræver behandling. Her er nogle situationer, hvor det er vigtigt at konsultere en læge:

1. Ved vedvarende smerter: Hvis iskiassmerterne varer ved i mere end et par uger, eller hvis de bliver værre over tid, bør du konsultere en læge for en grundig vurdering og behandling.

2. Ved tab af følelse eller muskelsvaghed: Hvis du oplever tab af følelse, prikken eller muskelsvaghed i benet eller foden, kan det være et tegn på en mere alvorlig tilstand, der kræver øjeblikkelig lægehjælp.

3. Ved problemer med vandladning eller afføring: Hvis du oplever problemer med at kontrollere vandladning eller afføring, eller hvis du oplever inkontinens, skal du straks søge lægehjælp, da dette kan være et tegn på en alvorlig nerveskade.

4. Ved ulykke: Hvis dine iskiassmerter opstår efter en ulykke, såsom et fald eller en bilulykke, bør du søge lægehjælp for at udelukke eventuelle alvorlige skader.

Behandling af iskiassmerter

Der findes forskellige måder hvorpå man kan behandle smerterne. Vær dog opmærksom på, at der ikke er nogen formel for at behandler iskiassmerterne, så det er meget individuelt hvordan man responderer på de forskellige typer af behandlinger. 

Det kan du selv gøre

1. Strækøvelser: Stæk dine muskler omkring iskiasnerven med effektive øvelser mod iskiassmerter, da det kan hjælpe med at lindre smerter. 

2. Styrketræning: Styrketræning af ryg- og mavemusklerne kan stabilisere rygsøjlen og reducere belastningen på iskiasnerven. Øvelser som planken, rygstrækninger og bækkenløft er blandt andet effektive.

3. Regulær motion: Regelmæssig aerob træning, såsom gåture, svømning eller cykling, kan forbedre blodcirkulationen og styrke musklerne, hvilket kan hjælpe med at lindre iskiassmerter.
Regulær motion er dog den mindste 1:1 overførbare til at behandle iskiassmerterne, men det kan være en god idé ved siden af strækøvelserne og styrketræningen. 

Fysisk behandlinger mod iskiassmerter

Der er evidens for, at fysiske behandlinger kan være effektive mod iskiassmerterne (kilde). Det er også vores erfaring hos Zency, hvor vi har hjulpet flere hundrede danskere med at komme deres iskissmerter til livs. 

Fremragende
5.0
Baseret på 684 anmeldelser
Birgitte L.
Birgitte L.
Jeg er glad for at komme der, det er super professionelle
Thea Stauning Breuer (.
Thea Stauning Breuer (.
Jeg fik den bedste behandling af Helle hos Zency Ringsted. Hun er vidende om kroppen og kunne hurtigt finde ud af hvor der skulle masseres i dybden. Jeg har allerede bestilt min næste behandling.
Therese S.
Therese S.
Dejlig sportsmassage! Jelena var meget lyttende 🙌🏼💫
js_loader

Udover massage findes der også en række andre behandlinger, som kan være effektive: 

  • Fysioterapi: Øvelser, massage, varme/kuldebehandling, elektroterapi.
  • Kiropraktisk behandling: Justeringer og manipulation af rygsøjlen.
  • Akupunktur: Stimulering af specifikke punkter på kroppen.
  • Medicinsk behandling: Smertestillende medicin, muskelafslappende midler, steroidinjektioner.

FAQ Iskiassmerter

Iskiassmerter er smerter, der opstår langs iskiasnerven, som er kroppens længste nerve. Det kan forårsage smerte, prikken, følelsesløshed eller svaghed i benet.

Iskiassmerter opstår normalt som følge af en irritation eller kompression af iskiasnerven. Tilstanden opstår typisk ved overbelastning, dårlig arbejdsstilling eller for svag en bagkæde som eks. ballemuskulaturen.

Iskiassmerter kan variere fra en mild til en skarp, brændende smerte. Det kan stråle ned ad benet og nå helt ned til foden.

Faktorer som langvarig siddestilling, tung løftning, dårlig kropsholdning, overvægt og mangel på motion kan forværre iskiassmerter.

Behandlingsmuligheder for iskiassmerter inkluderer massage, smertestillende medicin, injektioner, akupunktur eller træning.

Massage har vist sig som en særdeles effektiv behandling for iskiassmerter, da det hjælper med at lindre muskelspændinger og reducere inflammation omkring iskiasnerven.

Antallet af nødvendige massagebehandlinger varierer afhængigt af sværhedsgraden af iskiassmerterne. Nogle mennesker oplever lettelse efter blot en behandling, mens andre kan kræve flere sessioner.

Ja, du kan hjælpe med at forebygge iskiassmerter ved at opretholde en god kropsholdning, undgå pludselige tunge løftning, opretholde en sund vægt, motionere regelmæssigt og undgå langvarig siddestilling.

Hvis dine iskiassmerter er alvorlige, vedvarende eller forårsager tab af følsomhed eller muskelstyrke i benet, bør du søge lægehjælp for en korrekt diagnose og behandling.

Der er intet farligt i at fortsætte dig arbejde inden for en acceptabel smertegræse. Er dit arbejde mege hårdt fysisk præget kan en skåneløsning hertil være en ide. Det er en god ide så vidt muligt at fortsætte bevægelse af kroppen når du oplever iskiassmerter. Dette sikrer blodgennemstrømning og understøtter kroppens naturlige healingsprocess.

Gå på udkig i vores indholdsunivers

Mød din anatomi nørd

Her på siden kan vil du kunne navigere videre ind på den problematik som er relevant for dig.

Atiklen er skrevet og udarbejdet af Fysiurgisk uddannet massør Morten Wolter Andersen.

Gennem uddannelse indenfor idræt og Fysiurgisk massage er Morten uddannet og lægeeksamineret i kroppens anatomi. Herigennem har han derfor tilegnet sig en bred og dybdegående viden omkring hvordan kroppen fungerer, hvorfor de enkelte problematikker opstår samt hvordan du behandler disse.

Erfaringen tæller mere end 15 år inden for træning og behandling af skader og han elsker at nørde kroppen.

I artiklerne har vi inddraget diverse eksperter indenfor hver deres område som eks. søvn og fordøjelse.

Vi håber du vil læse med her på siden og har du ris/ros eller en problematik du ønsker vi tager op, så er du meget velkommen til at kontakte mig på Morten@zency.dk. eller på telefon 70605900. Hvis du ønsker at blive kontaktet kan du også gøre dette.

Vi håber meget denne guide har været til hjælp og at du har kunne løse dine udfordringer omkring ondt i ryggen. Vi ved nemlig om nogen, hvor generende og drænende det potentielt kan være. Skulle du mod forventing alligevel ikke kunne løse dette, så er du velkommen hos en af vores dygtige og uddannede massører. Du finder en massage ekspert og booker en ekspert på en af vores mange lokationer.

Du kan læse meget mere om Zency lige her.

Rigtig god læselyst.

Picture of Morten Wolter Andersen
Morten Wolter Andersen

Anatomi nørd og behandler