Spændingshovedpine øvelser

Spændingshovedpine? Prøv disse effektive øvelser

Spændingshovedpine er en almindelig form for hovedpine, der kan være utrolig ubehagelig og påvirke ens livskvalitet. Denne type hovedpine opstår ofte som følge af muskelspændinger og stress. Heldigvis findes der effektive øvelser, som kan lindre spændingshovedpine og forebygge gentagelser. I denne artikel vil vi give dig nogle konkrete øvelser, som du kan lave derhjemme for at lindre dine symptomer.
Indhold
91% af vores klienter

.. får det bedre allerede efter deres første behandling

Hvad er spændingshovedpine?

Kendetegn ved spændingshovedpine inkluderer en strammende eller trykkende følelse rundt om hovedet, mild til moderat smerte og ømhed i nakke- og skulderområdet. Forskellen mellem migræne og spændingshovedpine ligger i symptomerne; migræne er kendetegnet ved pulserende smerter på den ene side af hovedet, kvalme og lyd- eller lysfølsomhed, mens spændingshovedpine er mere generel i sin smerteplacering. Hyppigheden af spændingshovedpine varierer fra person til person, men mange oplever episoder flere gange om måneden eller endda ugentligt.gs


Årsager til spændingshovedpine

Spændingshovedpine er en hyppig lidelse og et Stress Symptom, da det kan føre til muskelspændinger og dårlig blodcirkulation i hovedet. Dårlig kropsholdning kan også have indflydelse på hovedpinen, da det skaber unødvendigt pres på nakke- og skuldermusklerne. Desuden kan muskelspændinger og ondt i nakken, skuldrene og kæben være en udløsende faktor for spændingshovedpine. Du kan læse mere om massage behandling af nakken her.

Videoøvelse mod spændingshovedpine

Hvad er spændingshovedpine?

Kendetegn ved spændingshovedpine inkluderer en strammende eller trykkende følelse rundt om hovedet, mild til moderat smerte og ømhed i nakke- og skulderområdet. Forskellen mellem migræne og spændingshovedpine ligger i symptomerne; migræne er kendetegnet ved pulserende smerter på den ene side af hovedet, kvalme og lyd- eller lysfølsomhed, mens spændingshovedpine er mere generel i sin smerteplacering. Hyppigheden af spændingshovedpine varierer fra person til person, men mange oplever episoder flere gange om måneden eller endda ugentligt.gs


Årsager til spændingshovedpine

Spændingshovedpine er en hyppig lidelse og et Stress Symptom, da det kan føre til muskelspændinger og dårlig blodcirkulation i hovedet. Dårlig kropsholdning kan også have indflydelse på hovedpinen, da det skaber unødvendigt pres på nakke- og skuldermusklerne. Desuden kan muskelspændinger og ondt i nakken, skuldrene og kæben være en udløsende faktor for spændingshovedpine. Du kan læse mere om massage behandling af nakken her.


Effektive øvelser til at lindre spændingshovedpine

Disse effektive øvelser kan hjælpe med at lindre spændingshovedpine. Prøv nakkeøvelser for at løsne op i musklerne og forbedre blodcirkulationen. Skulderøvelser kan også være gavnlige, da de reducerer spændinger og stress i skuldrene. Læs også om spændingshovedpine hos gravide her.

Nakkeøvelser

Hovedrotation er en effektiv nakkeøvelse, der kan lindre spændingshovedpine:

  1. Hold din hage i en neutral position og roter forsigtigt dit hoved mod den ene side først og
  2. Derefter mod den anden side.
  3. Gentag øvelsen flere gange for at løsne musklerne i nakken.

Nakkekippning er også nyttig til at reducere spændinger i nakken:

  1. Start med at hvile dine hænder på hoften og lad forsigtigt dit hoved falde fremad, indtil du føler strækningen i nakken.
  2. Hold denne stilling i nogle sekunder, før du vender tilbage til startpositionen.

Sidebøjninger hjælper med at styrke de fysiske muskler omkring nakken og lindre spændingshovedpine:

  1. Stå med fødderne skulderbredde fra hinanden og placér din hånd på siden af dit hoved.
  2. Bøj blidt over mod den modsatte side uden at dreje kroppen eller bruge armens vægt til at trække blidt nedad.

Døjer du gentagende gange med hovedpine og over længere tid har du måske en kronisk hovedpine. Du kan læse meget mere om emnet samt hvad du kan gøre ved det i artiklen Kronisk hovedpine – få kontrol over smerten med disse tips.

Øvelser for at styrke rygmusklerne

Delflyes med elastikker er en effektiv øvelse til at styrke rygmusklerne. Denne aktivitet hjælper med at forbedre din fysiske tilstand og modvirker spændingshovedpine. ‘Superman’ øvelsen er også god til rygmusklerne og kan udføres hjemme uden behov for specielt udstyr. Planken med arm- og benløft er en yderligere øvelse, der styrker ryggen samt coremuskulaturen, hvilket kan være nyttigt i bekæmpelsen af spændingshovedpine. Ved at inkludere disse fysiske aktiviteter i din træningsrutine kan du muligvis reducere eller forebygge spændingshovedpineproblemer på lang sigt


Book en professionel massør til din spændingshovedpine

Ønsker du lindring af din spændingshovedpine med det samme og med hurtig effekt. Så book en professionel massage til din spændingshovedpine og oplev lindring allerede i dag. En dygtig massør kan hjælpe med at løsne muskelspændinger, forbedre blodcirkulationen og mindske hovedpine effektivt. Du fortjener at få den nødvendige hjælp til at håndtere dine spændingshovedpinesymptomer.

Med en professionel massør i bla. massage Næstved vil du kunne nyde gavn af specialiserede teknikker og øvelser, der er designet specifikt til behandling af spændingshovedpine. Ved at booke en session hos en erfaren massageterapeut sikrer du dig selv den bedst mulige behandling og opnår lindring allerede samme dag.. Glem alt om smerten fra din spændingshovedpine ved at booke en tid hos en professionel massør her på siden – det er tiden værd!

Fremragende
5.0
Baseret på 627 anmeldelser
Anders L.
Anders L.
Jeg har været til massage hos Sophie for nylig. Hun er god til at trykke de rigtige steder og god til at forklare, hvad hun gør. Hun giver mig altid en øvelse med hjem. Denne her er en kortvarig, som jeg nu skal se, om den virker 😊.
Christian C.
Christian C.
En god oplevelse, hvor mine “skavanker” blev vendt, med god snak om evt. øvelser samt, hvad man evt kunne gå til Yoga/pilates etc., derefter massage behandling på “skavankerne, samt kroppen, en god oplevelse med en god forklarende behandler, kommer igen.
Bjørn B.
Bjørn B.
Super god behandling. Kan varmt anbefale Søren. Han er behagelig og Professionel.Yderst kompetent.
js_loader

Gå på udkig i vores indholdsunivers

Stress hovedpine

Stress hovedpine

Mød din anatomi nørd

Her på siden kan vil du kunne navigere videre ind på den problematik som er relevant for dig.

Atiklen er skrevet og udarbejdet af Fysiurgisk uddannet massør Morten Wolter Andersen.

Gennem uddannelse indenfor idræt og Fysiurgisk massage er Morten uddannet og lægeeksamineret i kroppens anatomi. Herigennem har han derfor tilegnet sig en bred og dybdegående viden omkring hvordan kroppen fungerer, hvorfor de enkelte problematikker opstår samt hvordan du behandler disse.

Erfaringen tæller mere end 15 år inden for træning og behandling af skader og han elsker at nørde kroppen.

I artiklerne har vi inddraget diverse eksperter indenfor hver deres område som eks. søvn og fordøjelse.

Vi håber du vil læse med her på siden og har du ris/ros eller en problematik du ønsker vi tager op, så er du meget velkommen til at kontakte mig på Morten@zency.dk. eller på telefon 70605900. Hvis du ønsker at blive kontaktet kan du også gøre dette.

Vi håber meget denne guide har været til hjælp og at du har kunne løse dine udfordringer omkring ondt i ryggen. Vi ved nemlig om nogen, hvor generende og drænende det potentielt kan være. Skulle du mod forventing alligevel ikke kunne løse dette, så er du velkommen hos en af vores dygtige og uddannede massører. Du finder en massage ekspert og booker en ekspert på en af vores mange lokationer.

Du kan læse meget mere om Zency lige her.

Rigtig god læselyst.

Picture of Morten Wolter Andersen
Morten Wolter Andersen

Anatomi nørd og behandler